Een goed begin is het halve werk - geef uw scholieren daarom de juiste basis kennis skills ervaring mee
Digitale Geletterdheid is één van de vier basisvaardigheden zoals gedefinieerd in het Masterplan Basisvaardigheden.

In 2013 waarschuwde de KNAW al voor het ontstaan van een kloof tussen digitaal geletterden en digitaal ongeletterden. In 2021 zijn de verschillen tussen leerlingen nog steeds te groot, zo wijst onder meer de LeerlingMonitor Digitale Geletterdheid uit.
Vier domeinen van Digitale Geletterdheid

Primair Onderwijs
Voor het primaire onderwijs zijn aanbodsdoelen weergegeven in inhoudslijnen met 3 fasen die ongeveer overeenkomen met de onderbouw, middenbouw en bovenbouw.
Voortgezet Onderwijs
Voor het voortgezet onderwijs zijn de aanbodsdoelen weergegeven in inhoudslijnen met twee fasen: fase 4 voor de onderbouw en fase 5 voor de bovenbouw.
De visie op Digitale Geletterdheid - Anno 2023

De positie van Digitale Geletterdheid in Curriculum
In andere leergebieden
DG krijgt een plek binnen de andere leergebieden. Zoals digitale technologie verweven is in alle sectoren van de samenleving en in het leven van mensen, is digitale geletterdheid steeds meer verweven met de andere leergebieden, waarbinnen leerlingen werken aan hun digitale geletterdheid en waarbinnen zij hun digitale geletterdheid verbreden en verdiepen.
Als eigen leergebied
Daarnaast krijgt DG een eigen plek in het curriculum. Gelet op het feit dat stevige basis is vereist voor het bewust, kritisch, verantwoordelijk en creatief gebruik van digitale technologie, zijn er gespecialiseerde leraren nodig om ervoor te zorgen dat leerlingen zich deze basis verwerven.
De zes thema's die wij hebben verwerkt in
onze doorlopende leerlijn
Thema 1: Data & Informatie
Thema 2: Veiligheid & privacy in de digitale wereld
Thema 3: De werking en het creatieve gebruik van digitale technologie
Subthema 1.1: Van data naar informatie
Subthema 1.2: Digitale data
Subthema 2.1: Veiligheid in de digitale wereld
Subthema 2.2: Privacy in de digitale wereld
Subthema 3.1 Interactie met digitale technologie
Subthema 3.2: Aansturing van digitale technologie
Thema 4: Digitale communicatie en samenwerking
Thema 5: Digitaal burgerschap
Thema 6: Digitale economie
Subthema 4.1: Netwerken
Subthema 4.2: Digitale communicatie
Subthema 4.3: Digitale samenwerking
Subthema 5.1: De digitale burger
Subthema 5.2: Digitale identiteit
Subthema 6.1 Participatie in de platformeconomie
Subthema 6.2: Digitale marketing
Neem nu actie en voorkom digitale ongeletterdheid op uw school
Lanceer een laagdrempelige digitale upskillingstraject op uw school. Voor zowel scholier als docent. Neemt u onze zelfontwikkelde digitale lesmethode UpSkillz af? Dan is de training gratis.

Ervaringen van scholieren
Talenten van morgen aan het woord