Ga in gesprek met één van onze experts

Of laat een bericht achter

Voor vragen of meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Ik ben een:
Mijn bericht gaat over:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over NXTGEN+.
Wat is NXTGEN+?
NxtGen+ helpt basis- en middelbare scholen bij de implementatie en uitvoering van digitale geletterdheid programma’s en is ontstaan vanuit de visie om jongere generaties voor te bereiden op een technologische toekomst. Door cultureel rolmodellen, de ‘grote broers en zussen’, te verzamelen, motiveert en bekwaamt NxtGen+ jongeren in technologie.
Wie zijn de Digitrainers?
Digitrainers zijn cultureel- en academisch diverse rolmodellen die als ‘grote broers en zussen’ die zijn getraind door pedagogen en technologie-experts om jongeren te enthousiasmeren over technologie en te bekwamen in digitale geletterdheid. Deze trainers spelen een cruciale rol door hun enthousiasme en kennis over te brengen, waardoor ze jongeren niet alleen inspireren maar ook praktische vaardigheden bijbrengen die essentieel zijn voor de hun toekomst.
Wat houdt het Digicurriculum in?
Het Digicurriculum van NxtGen+ omvat een uitgebreide en doorlopende leerlijn van digitale geletterdheid, die begint bij de basis in groep 5 van het primair onderwijs en doorloopt tot aan de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In de bovenbouw evolueert dit curriculum naar een gespecialiseerd informatica programma.

Deze leerlijn ontwikkelt zich van fundamentele vaardigheden zoals het gebruik van Microsoft Office/Google en mediawijsheid, naar geavanceerdere technische en creatieve vaardigheden zoals kunstmatige intelligentie en digitaal ontwerpen. Het curriculum is opgebouwd rond zes technologische disciplines en raamwerken van het SLO en DigComp(Edu).
Welke zes tech disciplines omvat het Digicurriculum?
Het Digicurriculum van NxtGen+ omvat zes belangrijke technologische disciplines die essentieel zijn voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid en gespecialiseerde technische vaardigheden:

Data Science:
Richt zich op statistische analyse, datamining en het interpreteren van grote datasets om besluitvorming te ondersteunen.

IoT & Robotics:
Bestudeert het ontwerpen en programmeren van interactieve apparaten en robots die reageren op hun omgeving.

Artificial Intelligence (AI):
Verdiept in het creëren van systemen die taken kunnen uitvoeren die normaal menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren en zelfcorrectie.

Digital Design:
Concentreert zich op het gebruik van digitale tools om visueel aantrekkelijke en functionele ontwerpen te creëren.

Software Engineering:
Omvat het ontwikkelen, bouwen en onderhouden van software systemen die efficiënt, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn.

Cyber Security:
Bestudeert beschermingsmechanismen tegen digitale bedreigingen, om zowel data als systemen veilig te houden.
Wat is digitale geletterdheid?
Digitale geletterdheid is het vermogen om effectief en kritisch om te gaan met digitale technologieën. Het concept omvat een breed scala aan vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het functioneren in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Deze vaardigheden stellen individuen in staat om digitale technologieën niet alleen te gebruiken, maar ook om de informatie die via deze technologieën beschikbaar is, te begrijpen, te analyseren en kritisch te evalueren.

Voorheen was digitale geletterdheid binnen het Nederlandse onderwijs opgedeeld in vier domeinen, zoals gedefinieerd door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Deze domeinen zijn echter herzien en geconsolideerd tot drie hoofddomeinen om de leerdoelen beter te stroomlijnen en af te stemmen op de hedendaagse digitale uitdagingen. Elk van deze domeinen speelt een cruciale rol in het uitrusten van leerlingen met de competenties die nodig zijn om zich te navigeren door en bij te dragen aan de digitale samenleving.

Heeft u nog vragen?

Neem contact met ons op voor meer informatie.
Contact